آشنايي با ساز و كار يك آژانس مسافرتي

آشنايي با ساز و كار يك آژانس مسافرتي 

 

 

آژانس مسافرتي، نقشي واسطه گرايانه دارا مي باشد كه به صورت شخصي و يا تجاري بخش هاي گوناگون صنعت گردشگري را به مشتريان ارائه مي كنند.به طور كلي در اصطلاحات بازاريابي مي توان گفت كه آژانس ها،عامل واسطه اي هستند كه از طرف مشتري،مقدمات لازم را براي سفر به وسيله عرضه كنندگان سفر فراهم آورده و در ازاي آن از عرضه كنندگان كميسيون و از مشتريان حق الزحمه دريافت مي كنند.

 

وظايف آژانس هاي مسافرتي

 

اين آژانس ها در واقع در زمان بندي برنامه ها، مسيريابي، اقامت، امور ارزي و قيمت ها، قوانين و مقررات، شناخت مقصدها و ساير جنبه هاي مسافرت و فرصت هاي سفر تخصص و مهارت دارند. در كل مي توان آژانس هاي مسافرتي را متخصص و مشاوري دانست كه مي تواند در زمان و پول مشتري صرفه جويي كند.

 


 بيشتر بخوانيد :

-  اجاره ويلا شمال

-  اجاره ويلا

-  اجاره ويلا در رامسر




بخش‌هاي تشكيل دهنده يك آژانس خدمات مسافرتي

 

امور مالي و حسابداري

 

شايد اولين و مهم‌ترين بخش آژانس پيش از شروع به‎كار، بخش امور مالي و حسابداري باشد كه اصطلاحا از آن به‎عنوان “قلب آژانس” ياد مي‌شود. پس از شروع به‎كار آژانس نيز استخدام يك كارمند به‌عنوان صندوق‌دار آشنا به امور حسابداري كه انجام امور مربوط به دريافت و پرداخت و ثبت تمامي دريافتي‌ها و پرداختي‌ها در سيستم را انجام دهد و صورت وضعيت فروش روزانه را ببندد، جهت تسهيل در انجام امور مالي و به‌عنوان بازوي اجرايي بخش حسابداري لازم و ضروري مي‌باشد.

 

بخش فروش بليط در آژانس‌ مسافرتي

 

در آژانس‌ها ،علاوه بر مدير فني، معمولا همكاراني كه دوره فروش بليط سيستمي را گذرانده‌اند در دو بخش فروش داخلي و خارجي كه اصطلاحا به آن‌ها كانتر فروش گفته مي‌شود.

مدير فني وظيفه نظارت بر نحوه فروش و ارتباط با مسافران كانترهاي داخلي و خارجي و گرفتن گزارش فروش روزانه آن‌ها در پايان ساعت كار اداري را دارد.

به‌طور كلي اجراي تور خود به سه دسته تور داخلي (يك‌روزه و چندروزه)، تور خارجي و تور ورودي تقسيم مي‌گردد كه هر آژانس با توجه به سياست كاري و امكانات و تخصص خود مي‌تواند هر يك از اين تورها را به‌طور تخصصي و يا با توجه به وسعت كاري و سرمايه گزاري مناسب، دو و يا هر سه نوع تور را اجرا نمايد.



نقش تجارت الكترونيك در آژانس مسافرتي

 

با توجه به گسترش تجارت الكترونيك طي ساليان اخير در صنعت گردشگري، بسياري از آژانس‌هاي مجري از آژانس‌هاي فروش شناوري زيرمجموعه خود مي‌خواهند كه بر روي سايت فروش آنلاين آن‌ها فرم عضويت را پركرده تا به آن‌ها نام كاربري و رمز عبور اختصاصي تعلق گرفته و از كانترهاي آژانس فروش شناوري مي‌خواهند كه عمليات خريد تور و ساير خدمات را به‌صورت آنلاين انجام دهند و پس از تسويه كامل، به‌صورت آنلاين مدارك مربوط به سفر را از روي سايت دانلود كرده و به مسافر تحويل دهند.

 

نكاتي در مورد آژانس هاي مسافرتي

 

همانطور كه گفتيم امروزه با گسترش خدمات آنلاين و استفاده همگاني از آن، امكان استفاده از قابليت هاي رزرواسيون انلاين مجموعه هاي گردشگري وجود دارد.

البته اينترنت مي تواند ابزار قدرتمندي در دست مشتريان باشد، زيرا اينترنت اين امكان را مي دهد كه مشتري سوالات خود درباره مقصد را در اين فضا جستجو كند. اما ذكر اين نكته مهم است كه مشتري بايد دقيقا بداند كه چه چيزي را و به چه نحوه اي جستجو كرده تا به نتيجه مطلوب برسد و از اين رو آژانس مسافرتي در زمان طراحي سايت خود بايد نهايت دقت و وسواس را در نظر بگيرند تا مخاطبينشان دچار سردرگمي نشوند.

 

 

براي مطالعه بيشتر به مقاله آشنايي با ساز و كار يك آژانس مسافرتي مراجعه فرماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.